Οι εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία

exetaseis

Το θέμα των εισαγωγικών εξετάσεων στα πρότυπα πειραματικά λύκεια απασχολεί το τελευταίο διάστημα το Υπουργείο Παιδείας, τα ίδια τα σχολεία, τα οποία θα κληθούν να πραγματοποιήσουν τις εξετάσεις, καθώς και τους γονείς και κηδεμόνες των πειραματικών γυμνασίων.

Από πλευράς Υπουργείου και της Διοικούσας Επιτροπής των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων είναι σαφής η πρόθεση εφαρμογής του νόμου στο σημείο αυτό για τη νέα σχολική χρονιά. Ήδη μάλιστα τον περασμένο μήνα ζητήθηκε από τα Συμβούλια των σχολείων να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων.

Από την πλευρά των γονέων και κηδεμόνων υπήρξε έντονη κινητοποίηση των συλλόγων των 14 πειραματικών γυμνασίων, οι οποίοι με σειρά επιχειρημάτων ζήτησαν τη μη εφαρμογή του νόμου, τουλάχιστον για δύο ακόμη χρόνια, έως ότου δηλαδή αποφοιτήσουν οι μαθητές της πρώτης τάξης των γυμνασίων οι οποίοι μπήκαν στα σχολεία όταν σε αυτά ίσχυε άλλο καθεστώς, εκείνο δηλαδή της αυτοδίκαιης εγγραφής τους στα αντίστοιχα πειραματικά λύκεια μετά την αποφοίτησή τους από τα γυμνάσια.

Με το θέμα έχει επίσης ασχοληθεί και ο Συνήγορος του Πολίτη, ο οποίος σε γνωμάτευσή του τον περασμένο μήνα (Ιανουάριο) επεσήμανε ότι όσο εκκρεμούν σοβαρά ζητήματα που άπτονται «της εκπλήρωσης του σκοπού και της λειτουργίας των προτύπων πειραματικών σχολείων, θα ήταν προβληματικό να απαιτείται από τους μαθητές τουλάχιστον που εισήχθηκαν στην Α’ τάξη του πειραματικού γυμνασίου με διαφορετικό πλαίσιο, διαφορετική προοπτική και προβληματισμό – να ανταποκριθούν σε εξετάσεις, των οποίων το πλαίσιο εξακολουθεί να παραμένει ασαφές» και πρότεινε την μή εφαρμογή του νόμου για «την τρέχουσα και την επόμενη σχολική χρονιά», ώστε να μην ανατραπεί ο «προγραμματισμός που έχει γίνει βάσει του πλαισίου που ίσχυε κατά την εγγραφή των μαθητών στο πειραματικό γυμνάσιο» και να δοθεί «ο απαραίτητος χρόνος για τον βέλτιστο σχεδιασμό ενεργειών και υλοποίηση των νομοθετικών προβλέψεων».

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί, προξενεί άγχος στα παιδιά των πειραματικών γυμνασίων και στις οικογένειές τους, που χάνουν τη βεβαιότητα της εγγραφής τους στα αντίστοιχα πειραματικά λύκεια, δημιουργεί όμως και ένα απαρέδεκτο κλίμα ασάφειας για όλους εκείνους τους μαθητές των άλλων γυμνασίων, οι οποίοι δεν είχαν την τύχη να κληρωθούν και να φοιτήσουν στα πειραματικά γυμνάσια, και οι οποίοι προσέβλεπαν στη φοίτησή τους σε κάποιο από τα πειραματικά λύκεια, μέσα από τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων.

Η κατάσταση, όπως περιγράφεται παραπάνω, είναι προφανώς συνέπεια της αδυναμίας των αρμοδίων να θέσουν σε εφαρμογή έναν νόμο ο οποίος ήδη διανύει τον δεύτερο χρόνο της μερικής ή ακριβέστερα της επιλεκτικής εφαρμογής του, και της απόφασης να διεξαχθουν οι εισαγωγικές εξετάσεις το καλοκαίρι του 2013 καθυστερημένα και παρότι δεν έχουν διευκρινιστεί ούτε το είδος των εξετάσεων, ούτε η στόχευση ούτε η χρονική τους διάρκεια ούτε ο τρόπο αξιολόγησης. Κατά την ταπεινή μου κρίση, στην παρούσα περίσταση και με δεδομένη την ασάφεια που επικρατεί, το καλύτερο θα ήταν να υιοθετηθεί η πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη και να αναβληθεί η εφαρμογή του νόμου, στο τομέα των εξετάσεων, για δύο χρόνια, ώστε να ολοκληρωθεί το πλαίσιο λειτουργίας των προτύπων πειραματικών σχολείων, να διευθετηθεί το ζήτημα των μαθητών που φοιτούν ήδη στα γυμνάσια, και να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος προετοιμασίας για τη συμμετοχή στις εξετάσεις, όχι μόνον στην ειδική κατηγορία των μαθητών των πειραματικών γυμνασίων, αλλά στο σύνολο των μαθητών των γυμνασίων, οι οποίοι θα επιθυμούσαν να συμμετάσχουν σε αυτές.

Πέραν των ανωτέρω, θεωρώ αναγκαίες κάποιες παρατηρήσεις στα κείμενα που περιλαμβάνουν το σκεπτικό και τα επιχειρήματα των γονέων και κηδεμόνων, αναφορικά με τη διαδικασία και τις συνέπειες των εξετάσεων στους μαθητές, ορισμένα από τα οποία θα έλεγα ότι κινούνται μάλλον στα όρια της υπερβολής.

Εισαγωγικές εξετάσεις έχουν γίνει και στο παρελθόν, τόσο στη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο όσο και στη μετάβαση από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στο λύκειο δεν είναι απαραίτητα κακές. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο στοχεύει στην καλλιέργεια και την ανάπτυξη των ποικίλων δυνατοτήτων των μαθητών, οι εξετάσεις λειτουργούν ως φίλτρο, που δεν στερεί, αλλά αντίθετα δίνει την ευκαιρία σε γονείς και μαθητές να κρίνουν και να αποφασίσουν για το είδος της εκπαίδευσης που επιθυμούν ανάλογα με τις ιδιαίτερες κλίσεις τους. Είναι προφανές ότι στην παρούσα συγκυρία αυτό που πάσχει δεν είναι οι εξετάσεις, αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα , το οποίο  προβάλλει τα γενικά λύκεια ως μονόδρομο στην εκπαίδευση και έχει πετάξει ουσιαστικά εδώ και χρόνια στο περιθώριο την τεχνική εκπαίδευση.

Όσο για τις συνέπειες των εξετάσεων στους μαθητές και το συναισθηματικά φορτισμένο: «με τις εξετάσεις αυτές κρίνεται αν θα είσαι με την τάξη σου ή όχι, στην ηλικία (των 14-15 ετών), χωρίς μάλιστα δυνατότητα προεπιλογής, και ενώ έχεις προβιβαστεί ενδοσχολικά! Άρα, οι εξετάσεις, όσο εύκολες και να είναι, δεν δίνονται “ελαφρά την καρδία” ή “μετά από καλοκαιρινό μπάνιο στη θάλασσα”», που διάβασα στο κείμενο των γονέων και κηδεμόνων, θα ήθελα να παρατηρήσω ότι όσοι δώσαμε εξετάσεις εισαγωγής στα λύκεια (στη δεκαετία του ’70), φυσικά, χάσαμε τις παλιές μας τάξεις, εκείνες του γυμνασίου, και μπήκαμε σε νέες, εκείνες του λυκείου. Δεν θυμάμαι όμως να αντιμετωπίσαμε κάποιο πρόβλημα επειδή δεν «ήμασταν με την τάξη μας», αντίθετα, μάλλον θετικές είναι οι αναμνήσεις μας από τα χρόνια εκείνα. Ο όρος «τάξη», άλλωστε, περιγράφει ομάδα, η συγκρότηση της οποίας υπακούει σε κριτήρια που δεν ανταποκρίνονται στην κοινωνική πραγματικότητα (βλ. τον αλφαβητικό χαρακτήρα της κατάταξης των μαθητών κατά τμήμα) και έχει από τη φύση της περιορισμένα χωροχρονικά πλαίσια, δεν χρειάζεται επομενως να την απολυτοποιούμε.

Σχετικά: http://esos.gr/article/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/omiroi_ypaithpa_xiliades_mathites_protypon_peiramatikon_sxoleion

2 thoughts on “Οι εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία

  1. Θεωρώ οτι το σύστημα επιλογής μαθητών στα πειραματικά σχολεία (γυμνάσια, λύκεια) μέσω κλήρωσης, ταυτίζεται απόλυτα με την κοινωνία της ισοπέδωσης που ζούμε. Γιατί άραγε αρνούμαστε να ανταμείψουμε αυτόν που προσπαθεί περισσότερο και στοχεύει κάπου, ή γιατί να μη δώσουμε τη ευκαιρία σε κάποια παιδιά, όχι τυχερά… αλλά με ιδιαίτερες δυνατότητες να προοδεύσουν και να διακριθούν μέσα από το Δημόσιο Σχολείο?

  2. 1.Όσοι μαθητές δε φοιτούν ήδη σε ένα Πειραματικό σχολείο αλλά θέλουν να δώσουν εξετάσεις για να μπουν σε αυτό, θα το κάνουν από επιλογή. Αντιθέτως, οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε ένα τέτοιο σχολείο στη Β΄ ή στη Γ΄ Γυμνασίου, θα το κάνουν υποχρεωτικά. Είναι το ίδιο ;
    2. Οι πρώτοι, εάν δεν περάσουν τις εξετάσεις, δεν είχαν κάτι για να το χάσουν : έπαιξαν και έχασαν. Οι δεύτεροι, εάν δεν περάσουν τις εξετάσεις, θα το χάσουν έτσι κι αλλιώς. Είναι δίκαιο ;
    3. Οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε ένα Πειραματικό σχολείο που έχει συνδεδεμένα Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο, εάν δεν περάσουν τις εξετάσεις, θα αλλάξουν σχολικό περιβάλλον μετά από 7 ή 10 χρόνια σπουδών στο ίδιο. Οι μαθητές που δεν φοιτούν ήδη σε ένα τέτοιο σχολείο και θα περάσουν τις εξετάσεις, θα αλλάξουν μεν σχολικό περιβάλλον αλλά είτε λόγω αλλαγής βαθμίδας σπουδών (για μαθητές Δημοτικού προς Γυμνάσιο), που έτσι κι αλλιώς θα την άλλαζαν, είτε μετά από παραμονή στο ίδιο για όχι πάνω από 3 χρόνια, οπότε μικρό το κακό γι’αυτούς.

Τα σχόλια είναι κλειστά.